Az okostelefonok 5 káros hatása a gyerekekre

Az asszony nem ember, a sör nem ital… mesélik a székely viccben. Az okostelefon pedig nem játék.

Az okoskütyük hasznos informatikai segédeszközök oktatáshoz, tanuláshoz, munkához, az életünket számos módon tudják könnyíteni. Csakhogy itt már sokkal többről van szó. A gyerekeink, unokáink, az elkövetkező generációk egészségéről!

8 éves ADHD-s kislány a gyerekagykontroll-tanfolyamon, akiről a szülő azt vallja, hogy telefonfüggő. Nem képes telefon nélkül szinte létezni sem, és ha megpróbálják elvenni, jön a hiszti, ami aztán lassan átcsap őrjöngésbe,és lassacskán olyan méreteket ölt, hogy a szomszédok a rendőrség kihívásával fenyegetőznek – az anyuka elmondása szerint. Mindezért a pandémia a hibás, bizonygatják, hiszen a panellakásban nem tudtak mást csinálni, mint a gyerek kezébe adták – aki akkor ötéves volt – a készüléket, hogy valamivel lecsillapítsák. Hogy lekössék. Ezek tehát a tények. Kértem, vigyék el a telefont. Nem tudták, megadtam magam.

A másik kisfiú „videogamer”. 9 évesen már saját Youtube-csatornája van, és esténként a kedvenc tévésorozatot nézik az apukájával, azon alszanak el, meséli, közben tömi magába az édes kekszet. Saját bevallása szerint antiszociális, és ezt a gyerek mondja. A saját szájával. Rákérdezek, tudja-e, mit jelent ez a kifejezés, és kiderül, hogy igen, nagyon is jól tudja. Azért jött, mert azt szeretné, ha több barátja lenne. És nem mellesleg: időnként felteszi a kérdést magának, hogy miért él.

A harmadik gyerek alvászavaroktól szenved, ő 13 éves. Nem bírja a közösséget, meséli, nagyon szeret egyedül lenni. Néha nincsen kedve élni. Nem tudja, mi a célja a létezésének.

És ebben a csoportban kilenc gyerek volt összesen.

Dr. Neerja Agarwal PhD. Emoneeds vezető pszichológusa a következőket írta: „Az okostelefonok túlzott használata azzal a kockázattal jár, hogy a gyerekek meghosszabbítják a képernyő előtt töltött időt. Ha hosszú órákat töltenek a képernyő előtt, az negatívan befolyásolja a gyermek mentális egészségét, és olyan problémákhoz vezet, mint az alváshiány, a stressz és a mentális szorongás.”

  • Látáskárosodás

A https://sherwoodhigh.com/ arról számol be, hogy a képernyőhasználat hatására az elmúlt években megsokszorozódott a szemüveges gyerekek száma. A kék fény kibocsátása köztudottan káros a szemre. Nem bizonyított, hogy tartós látáskárosodást okoznak a kütyük, erről még korai beszélni, hiszen az okos telefonoknak nem igazán van történelmük. Érdemes azonban korlátozni a gyerekek képernyő előtt töltött idejét, vagy legalább 30 perces szüneteket beiktatni közben.

  • Daganatos megbetegedések

Bár senkit sem szeretnék megijeszteni, de fennáll annak is a veszélye, hogy a mobiltelefonok sugárzása a daganatos megbetegedések kockázatát hordozza magában. Éppen ezért a telefonok kerüljenek ki a hálószobából, pláne az ágyból!

  • Alvászavarok

Több olyan tanulmány is készült a közelmúltban, ami azt bizonyította, hogy a gyerekek minőségi alvásának a hiánya ahhoz vezet, hogy ingerlékenyebbek, fáradtabbak lesznek. Nem  tudnak koncentrálni. Kialakul a dominóeffektus, a kialvatlanság mindenre kihat. Tanulmányi eredményre, indulatkezelésre, koncentrációra stb…

  • Mentális problémák

A közösségi médiák pörgetése a késői órákban nyugtalan, felületes alváshoz vezet, a társas élet színtere virtuálissá válik. A Messengeren szoktam csetelni a barátnőmmel, mondja egy kislány. És mikor találkoztál vele személyesen? – kérdem tőle. Már régen, válaszolja.  

A British Psychological Society (Brit Pszichológiai Társaság) szerint a közösségi médiát használó gyerekek és tinédzserek általában alacsony önbecsüléssel rendelkeznek,  szorongással, depresszióval és rossz minőségű alvással küszködnek.

Szülőként a gyerekeinknek meg kell tanítanunk azt is, hogyan blokkolják a nemkívánatos tolakodókat, zaklatókat, és barátságosan, erélyesen kell elbeszélgetni velük arról is, hogy mi a zaklatás.

  • Tanulási képességek befolyásolása

A legtöbb gyerek magával viszi a mobiltelefonját az iskolába. Nincs ezzel baj, ha ott a pedagógus nyomon tudja követni, vagy be tudja vonni ezeknek az eszközöknek a használatát az órák folyamatába. Az okostelefon egy mini számítógép, és segítségével rendkívül élvezetessé tehető mind az oktatás, mind a tanulás, viszont visszaélésekre is lehetőséget biztosít. Éppen ezért nagyon nagy igény van mind a pedagógusok, mind a diákok edukálására e tekintetben.

Összegezve: számos tanulmány kimutatta, hogy a túlzott mértékű képernyőidő károsítja az agy szerkezetét azáltal, hogy szürkeállomány elkezd zsugorodni, csökkenti a kéreg vastagságát, veszélyezteti a fehérállomány integritását (idekapcsolódik a memória, az egyensúly), károsítja a kognitív funkciókat (megfigyelőképességet, koncentrációt stb.) és legyengíti a dopamin funkciót (mozgáskoordináció, jutalomérzés).

Nem vicc. Az okostelefon nem játék.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük